Refleksi Kendiri (Raed Zafarani Bayudi)


Refleksi
Raed Zafarani Bayudi (SIF170047)

Apabila kami baru mula, selepas taklimat dan pembentukan kumpulan, saya berasa agak terharu. Kami, sekumpulan 17 orang, pada dasarnya terpaksa menganjurkan dan mengendalikan program seperti kem hujung minggu. Ia bukanlah sesuatu yang pernah saya lakukan sebelum ini atau pernah mahu lakukan sama sekali, dan komitmen masa yang diperlukan untuk projek ini terasa terlalu susah, terutama sekali kerana saya telah menyertai banyak kursus universiti pada semester ini, yang bermaksud banyak lagi tugasan dan projek individu/kumpulan yang perlu dibuat. Pada akhirnya, saya agak tidak menentu. Walaupun kumpulan saya memilih saya sebagai pemimpin Unit Modul, saya sering memprioritaskan perkara-perkara lain dari membangunkan modul, dan mungkin akhirnya menyumbang sekurang-kurangnya keluar dari kumpulan.

            Fasa perancangan bermula sedikit sibuk. Pada peringkat awal, tiada banyak maklumat yang konkrit tentang sekolah berkenaan, bilangan pelajar yang terlibat, tingkatan apa mereka, dan tarikh dan masa program. Oleh itu, modul-modul (aktiviti-aktiviti) yang kami hasil bermula pada mulanya agak samar-samar, dan hanya menjadi kenyataan sepenuhnya pada minggu sebelum program bermula. Walaupun begitu, saya berasa seperti modul-modul itu tidak tercapai tahap kemajuan yang cukup, dan takut bahawa aktiviti-aktiviti ini terlalu pendek dan mudah. Alhamdulillah, itu bukan keadaannya.

            Pada minggu sebelum program bermula, kami memutuskan untuk membahagikan pelajar kepada hanya lapan kumpulan. Ia pada asalnya dirancang untuk semua ahli Unit Modul menjadi fasilitator kumpulan pelajar, tetapi sekarang kami mempunyai lebihan ahli. Saya mengambil peluang untuk mengubah peranan saya, kerana saya tidak fikir saya akan sangat selesa dalam menjadi fasilitator. Sebaliknya saya menjadi "profesor", yang peranannya menjelaskan konsep fizik kepada para pelajar yang menghadiri program ini.

            Walaupun dengan peranan baru itu, saya akhirnya tidak berbuat banyak. Selepas persembahan teori fizik paper plane yang saya lakukan pada waktu pagi hari pertama, saya melihat bahawa sebahagian besar daripada mereka tidak memahami penjelasan saya dengan baik, sebahagiannya kerana kerumitan teori yang saya sampaikan serta penggunaan bahasa Inggeris saya (dan kemahiran persembahan yang tidak beberapa baik saya). Ia tidak sepatutnya mengejutkan, kerana mereka hanya pelajar Tingkatan 4 (saya rasa saya menganggap terlalu banyak pengalaman saya sendiri ketika saya berada dalam Tingkatan 4). Sejak itu, kami akhirnya kehilangan bahagian penerangan teori dari modul, dan sebaliknya mendapat pelajar untuk cuba menerangkan konsep fizik yang berkaitan dengan modul itu, dan mereka mampu melakukannya dengan baik.

            Keseluruhannya, saya berasa seronok semasa menjalankan program ini, walaupun saya mempunyai bahagian yang minimum di dalamnya. Saya sangat gembira melihat anak-anak melakukan dan menikmati aktiviti-akiviti dalam program ini. Saya tidak pernah fikir mereka akan menikmati aktiviti yang kami berikan kepada mereka seperti ini.

            Bagaimanapun, selepas selesai, saya hanya berasa lega. Malangnya, perasaan itu tidak bertahan lama kerana saya masih mempunyai banyak kerja lain yang perlu disiapkan. Tamabahan pula, saya terjatuh sakit pada keesokan harinya.

            Pelajaran besar saya dari projek ini adalah betapa seronoknya melihat orang menikmati aktiviti yang telah kami rancangkan dan menyediakan. Adakah saya berminat untuk melakukan program seperti ini pada masa akan datang? Mungkin tidak. Saya tidak begitu baik dalam menangani dan berinteraksi dengan ramai orang rawak, terutamanya jika saya perlu bercakap dalam Bahasa Melayu. Bagaimanapun, saya mungkin ingin terlibat jika saya hanya mempunyai peranan yang behind-the-scenes.

Comments