Refleksi
Raed Zafarani Bayudi (SIF170047)
Apabila kami baru mula, selepas taklimat
dan pembentukan kumpulan, saya berasa agak terharu. Kami, sekumpulan 17 orang,
pada dasarnya terpaksa menganjurkan dan mengendalikan program seperti kem
hujung minggu. Ia bukanlah sesuatu yang pernah saya lakukan sebelum ini atau
pernah mahu lakukan sama sekali, dan komitmen masa yang diperlukan untuk projek
ini terasa terlalu susah, terutama sekali kerana saya telah menyertai banyak
kursus universiti pada semester ini, yang bermaksud banyak lagi tugasan dan
projek individu/kumpulan yang perlu dibuat. Pada akhirnya, saya agak tidak
menentu. Walaupun kumpulan saya memilih saya sebagai pemimpin Unit Modul, saya
sering memprioritaskan perkara-perkara lain dari membangunkan modul, dan
mungkin akhirnya menyumbang sekurang-kurangnya keluar dari kumpulan.
Fasa
perancangan bermula sedikit sibuk. Pada peringkat awal, tiada banyak maklumat
yang konkrit tentang sekolah berkenaan, bilangan pelajar yang terlibat,
tingkatan apa mereka, dan tarikh dan masa program. Oleh itu, modul-modul
(aktiviti-aktiviti) yang kami hasil bermula pada mulanya agak samar-samar, dan
hanya menjadi kenyataan sepenuhnya pada minggu sebelum program bermula.
Walaupun begitu, saya berasa seperti modul-modul itu tidak tercapai tahap
kemajuan yang cukup, dan takut bahawa aktiviti-aktiviti ini terlalu pendek dan
mudah. Alhamdulillah, itu bukan keadaannya.
Pada
minggu sebelum program bermula, kami memutuskan untuk membahagikan pelajar
kepada hanya lapan kumpulan. Ia pada asalnya dirancang untuk semua ahli Unit
Modul menjadi fasilitator kumpulan pelajar, tetapi sekarang kami mempunyai
lebihan ahli. Saya mengambil peluang untuk mengubah peranan saya, kerana saya
tidak fikir saya akan sangat selesa dalam menjadi fasilitator. Sebaliknya saya
menjadi "profesor", yang peranannya menjelaskan konsep fizik kepada
para pelajar yang menghadiri program ini.
Walaupun
dengan peranan baru itu, saya akhirnya tidak berbuat banyak. Selepas
persembahan teori fizik paper plane yang saya lakukan pada waktu pagi hari
pertama, saya melihat bahawa sebahagian besar daripada mereka tidak memahami
penjelasan saya dengan baik, sebahagiannya kerana kerumitan teori yang saya
sampaikan serta penggunaan bahasa Inggeris saya (dan kemahiran persembahan yang
tidak beberapa baik saya). Ia tidak sepatutnya mengejutkan, kerana mereka hanya
pelajar Tingkatan 4 (saya rasa saya menganggap terlalu banyak pengalaman saya
sendiri ketika saya berada dalam Tingkatan 4). Sejak itu, kami akhirnya
kehilangan bahagian penerangan teori dari modul, dan sebaliknya mendapat
pelajar untuk cuba menerangkan konsep fizik yang berkaitan dengan modul itu,
dan mereka mampu melakukannya dengan baik.
Keseluruhannya,
saya berasa seronok semasa menjalankan program ini, walaupun saya mempunyai
bahagian yang minimum di dalamnya. Saya sangat gembira melihat anak-anak
melakukan dan menikmati aktiviti-akiviti dalam program ini. Saya tidak pernah
fikir mereka akan menikmati aktiviti yang kami berikan kepada mereka seperti
ini.
Bagaimanapun,
selepas selesai, saya hanya berasa lega. Malangnya, perasaan itu tidak bertahan
lama kerana saya masih mempunyai banyak kerja lain yang perlu disiapkan.
Tamabahan pula, saya terjatuh sakit pada keesokan harinya.
Pelajaran
besar saya dari projek ini adalah betapa seronoknya melihat orang menikmati
aktiviti yang telah kami rancangkan dan menyediakan. Adakah saya berminat untuk
melakukan program seperti ini pada masa akan datang? Mungkin tidak. Saya tidak
begitu baik dalam menangani dan berinteraksi dengan ramai orang rawak,
terutamanya jika saya perlu bercakap dalam Bahasa Melayu. Bagaimanapun, saya
mungkin ingin terlibat jika saya hanya mempunyai peranan yang
behind-the-scenes.
Comments
Post a Comment