REFLEKSI oleh EMIL IRFAN (SIF170010)
Fasa
Perancangan
Saya menyertai
kumpulan ini (Alpha) semasa awal pembentukan kumpulan tetapi tidak pada
mulanya. Saya terlepas pemisahan pelajar-pelajar Fizik dan Sains Bahan ke dalam
kumpulan-kumpulam yang lebih kecil, terlepas pembentukan biro-biro yang berbeza
di dalam kumpulan, terlepas peruntukan para pemimpin biro dan ahli biro dan
terlepas kira-kira 1-2 minggu pembangunan projek. Ini bukan kesalahan sesiapa
kecuali saya sendiri. Oleh itu, saya sangat menghargai dan saya berterima kasih
kepada Tey Lian Seng sebagai pemimpin kumpulan Alpha, dan sebagai kawan kerana
menerima saya menyertai Alpha, walaupun tanpa apa-apa jaminan saya dapat
menyumbang kepada pasukan.
Pada masa ini
setelah saya menyertai, saya belum pasti tentang kemajuan yang telah dilakukan
oleh biro-biro lain. Oleh itu, saya telah dimasukkan ke dalam Unit Modul yang
kemajuan hingga ketika itu hanya telah menentukan tema modul-modul (Tema
Fizik/keseronokan/pendidikan) dan mempunyai beberapa idea mengenai modul apa
yang boleh dimasukkan ke dalam projek. Sebaik sahaja saya menyertai, seluruh
kumpulan telah membuat keputusan mengenai jadual projek dan berapa banyak dan
berapa lama modul-modul akan berlangsung. Semasa mesyuarat itu, Unit saya telah
mencetuskan idea-idea baru dan menyempurnakan idea-idea yang sedia ada. Saya
terutamanya bertanggungjawab di atas penghasilan modul Egg Toss yang dihasil
dengan membuat pengubahan kecil kepada aktiviti Fizik klasik (Lihat lampiran
modul untuk maklumat lanjut), dan beberapa perbaikan modul-modul lain yang adanya berjaya dibuat modul dan adanya tidak digunakkan dalam projek ini.
Mesyuarat yang berlangsung memutuskan modul-modul utama yang akan digunakan, yang
mana saya diberi tugas untuk menulis modul Kompetisi Air-Roket untuk ‘proposal’
yang diperlukan.
Apabila idea adalah muktamad, ‘proposal’ itu diterima, dan bahan-bahan telah dibeli oleh Unit
Logistik, Unit Modul telah mula membuat dan menguji modul. Bagi modul yang
mempunyai pembinaan mudah, saya telah memberikan bantuan dalam menguji dan
menganalisis konsep-konsep fizik yg wujud dalam modul tersebut. Modul-modul
yang paling sukar untuk dibina dengan jayanya adalah ‘Rubber-band Cars’ dan
‘Water-Rocket Competition’. Modul ‘Rubber-band Cars’ mempunyai masalah dengan pembinaan
dengan bahan-bahan yang kita sedia ada yang berbeza dengan bahan-bahan yang
digunakan semasa penyelidikan online, dan modul ‘Water-Rocket Competition’
mempunyai masalah untuk mendapatkan roket untuk terbang dengan lancar, mudah
dan konsisten. Satu penyelesaian (DIY Water-Rocket Launcher) ditemui untuk
selesaikan ‘Water-Rocket Competition’ dan saya ditugaskan untuk membinanya.
Proses pembinaan peralatan ini bermula setelah kebanyakan bahan yang diperlukan
telah dibeli. Proses pembinaan ini tidak mudah kerana beberapa bahan penting
tidak mudah dicari, tidak mampu dibeli dan kami tidak berjaya peroleh
kebanyakan alat-alat yang diperlukan untuk membinanya. Bahan utama yang boleh
dibeli terpaksa didapati oleh pasukan khas dan bahan selainnya telah dicipta
secara improvisasi dan dibina menggunakan bahan-bahan lain yang sudah ada. Alat
yang diperlukan untuk melaksanakan fungsi khusus seperti penggerudian dan
pemotongan paip PVC digantikan dengan kaedah manual yang menggunakan kuasa
buruh seperti perlahan-lahan memotong dan mengikis (menggunakan alat pemutar
skru dan gunting) untuk membuat lubang dan menggergaji dan memotong
(menggunakan pisau bergerigi) untuk membelah paip PVC. Ini dilakukan oleh saya
sendiri dan dengan kerjasama yang hebat daripada Tey Lian Seng dalam pengujian
idea dan pengujian peralatan setelah selesai.
Peralatan tersebut
telah siap dalam masa kira-kira 4 ke 5 hari sebelum pelancaran projek dan
penyiapannya adalah penghujung sumbangan penting saya sendiri. Hari-hari
berikutnya sebelum projek itu diisi dengan persiapan ‘Rubber-band Cars’,
perbincangan logistik dan koreografi untuk projek tersebut.
Fasa Semasa
Acara ini
dijalankan dalam masa 2 hari dan 2 malam dari ketibaan kami ke tapak sekolah
pada malam Jumaat kepada perlepasan kami pada malam Ahad. Bagi saya, fasa ini
tidak memenatkan kerana semuanya telah dirancang terlebih dahulu dan
tugas-tugas yang diperlukan adalah hanya untuk pelaksanaan rancangan. Semasa
fasa ini saya menjadi fasilitator, saya mengawasi ‘Group 1’ dan mengawasi
mereka dalam usaha mereka untuk melaksanakan modul. Saya mengambil kedudukan
penyeliaan dan kebanyakannya membiarkan individu-individu dalam kumpulan saya
untuk memikirkan penyelesaiannya sendiri dan menggalakkan mereka untuk
menggunakan konsep fizik yang dijelaskan oleh Raed Zafarani Bayudi bin Rahmat,
Ketua Unit Modul, dan kadang-kadang diterangi sekali lagi oleh saya sendiri,
untuk mencari penyelesaian .
Satu pemerhatian
yang saya buat mengenai kumpulan lain adalah bahawa fasilitator-fasilitator
lain mengambil cara yang berbeza dan bertindak lebih sebagai panduan langsung
dalam membantu ahli-ahli kumpulan mereka (sekurang-kurangnya dalam beberapa
modul). Saya memahami bahawa ini bukanlah cara yang betul kerana ini mendorong
pelajar-pelajar untuk mengabaikan idea-idea mereka sendiri dan lebih memihak
kepada idea fasilitator-fasilitator kerana mereka menganggapkan idea
fasilitator mereka adalah yang paling betul. Walaubagaimanapun, ini hanya boleh
terjadi kerana hasil kesuntukan masa yang diberi untuk modul yang dipersoalkan.
Seperti yang saya perhati bahawa kumpulan yang saya disyaki mempunyai lebih
banyak bantuan daripada fasilitatornya sering selesai modul mereka lebih awal
daripada yang lain. Diingati bahawa kita terpaksa mengikut masa yang telah ditetapkan
dalam jadual. Selain peranan penyeliaan saya, semasa ‘Explore-race’, saya dan
Mohammad Aqhmal bin Zulkifli mengendalikan ‘Floating Paperclips station
(Station 5)’ di mana saya dapat memerhatikan (dalam kerangka masa yang terhad)
kekuatan dan kelemahan kesemua kumpulan-kumpulan pelajar yang mengambil
bahagian. Selebihnya, adalah aktiviti-aktiviti rutin bahawa yang paling
menyeronokkan adalah latihan zumba dan menari mengikut lagu tema. Pengangkutan
ke dan dari sekolah tidak difikir masak-masak. Perjalanan menggunakkan bas ke
tapak sekolah susah kerana bas yang membawa kita ke tapak sekolah itu sikit dan
mengambil masa yang lama untuk bas seterusnya kembali ke perhentian bas
tersebut, perkhidmatan Grab kurang digunakan di kawasan sekolah itu jika dibandingkan
dengan pusat ibu kota. Oleh itu, apa-apa usaha masa hadapan perlu mengambil
kira perkara ini.
Fasa Selepas
Ini adalah fasa
pendek yang terdiri daripada ‘Post-mortem’ yang dibincangkan dengan kalangan
ahli Alpha tentang kejayaan-kejayaan dan kegagalan-kegagalan projek, tuntutan
dana dari bendahari dan komposisi laporan. Dalam penulisan refleksi ini, saya
menganangkan nilai-nilai yang saya pelajari dan yang saya telah mengaplikasi
dalam perancangan dan pelaksanaan projek ini. Nilai seperti keadilan, tanggungjawab,
kerjasama, toleransi, penyelesaian masalah dan persahabatan.
Comments
Post a Comment